lauantai 3. marraskuuta 2018

Märkä pohjamaalaus Neocolor II -väreillä

Kuivapastellit soveltuvat hyvin käytettäviksi osana sekatekniikoilla toteutettavissa töissä. Olen aiemmin kertonut märän pohjamaalauksen hyödyntämisestä pastellitöissä. Tässä esimerkissä käytän pohjamaalauksen tekemisessä Caran d’Achen Neocolor II -liituja, jotka ovat vesiliukoisia vahamaisia väriliituja. Siis lähes sellaisia, joita itsekin käytin koululaisena. On kuitenkin huomattava, että vain liukenevat värit soveltuvat tässä kuvattuun tekniikkaan.




Itselläni on käytössä 30 värin setti. Värejä on siis varsin rajoitetusti, mutta se ei haittaa, koska niitä voi sekoittaa ja niiden päälle kerrostetaan muita värejä.

Miksi sitten ylipäätänsä kannattaa tehdä märkä pohjamaalaus? Ensinnäkin se on hyvä tapa luoda mielenkiintoinen väripohja työlle. Osa pohjamaalausta voi hyvin jäädä näkyviin osaksi lopullista työtä. Toiseksi märkä pohjamaalaus uppoaa alustaan eikä täytä paperin huokosia. Tämä mahdollistaa useamman värikerroksen levittämisen pastelleilla.

Käytettävän alustan tulee olla vedenkestävä. Kaikki pastellipaperit eivät ole tällaisia, joten varmista asia etukäteen. Itse teen nykyisin märän pohjamaalauksen yleensä Uart 500 -paperille, joka on hiekkapaperimainen sitkeä vettä kestävä paperi. Paperin teippaan kiinni alustaan huolellisesti.

Referenssikuvana käytin tätä eräältä Uudenmaan pikkujoelta ottamaani kuvaa. Kuva ei ole erityisen laadukas, joka saattaa olla joskus ihan hyväkin asia. Todella hyvä kuva saattaa johtaa liikaa kopioimaan sitä sellaisenaan, jolloin maalauksessa ei oma taiteellinen näkemys pääse esiin.



Aluksi tein karkean viivapiirroksen värityksen kartaksi.


Pohjamaalauksen värit sotkin paperille hieman suurpiirteisesti. On turha yrittää tässä vaiheessa tehdä tarkkaa työtä, joska värit tulevat joka tapauksessa leviämään ja sekoittumaan.


Sitten koittaa märkä vaihe. Vanhalla kuluneella karkealla öljyväripensselillä ja 70 % isopropyylialkoholilla (löytyy apteekista) levitin värit suunnilleen omille paikoilleen. Pelkkää vettäkin voi käyttää, mutta alkoholi kuivuu nopeammin ja siitä syntyy vähän erilaista jälkeä. Värit saattavat levitä vesivärien tapaan ja valua alaspäin. Näistä voi syntyä satunnaisia kauniita kuvioita, joita kannattaa hyödyntää jättämällä niitä näkyviin lopullisessa työssä. Ei kannata maalata pensselillä edestakaisin kuin talon seinää, vaan pyrkiä noudattamaan sellaisia suuntia ja muotoja, jotka tukevat maalausta. Virheitä ei tarvitse pelätä, koska kaiken voi tarvittaessa peittää kuivapastelleilla. Kun värit kastellaan, tulee niistä samalla tummempia ja intensiivisempiä.


Märkä maalaus jätetään kuivumaan. Kun se on täysin kuiva, päästää maalaamaan kuivapastelleilla. Jokainen taiteilija tekee sen omalla vapaalla tyylillään näkemyksensä mukaan. Tässä työssä ajattelin rakentaa maalauksen kärsivällisesti melko yksityiskohtaiseksi. Tällaiseen työskentelyyn soveltuvat hyvin ohuehkot ja keskikovat Giraul-pastellit.

Pikkuhiljaa lähdin kerrostaamaan varsinaista maalausta aloittaen ajatellusta maalauksen fokuksesta, joka on joen toisella rannalla olevien ohuiden puitten rungot ja niiden takaa kajastava valo. Fokuskohta sijaitsee siis suunnilleen kolmasosien risteyskohdassa eli klassisesti kultaisen leikkauksen mukaisesti.



Ihan viimeisiä yksityiskohtia en tässä vaiheessa maalaa, mutta haluan suunnilleen nähdä, miten työn tärkein osa voisi toimia.

Sitten maalaus etenee suunnilleen ylhäältä alaspäin ja ihan lopussa lisätään työn pienimmät yksityiskohdat. Osassa työtä jäi näkyviin märän pohjan kuvioita, koska ne olivat mielestäni sellaisenaan hyvän näköisiä. Tällainen kohta on mm. vedessä vasemmassa laidassa. Refenssikuvassa olleita asioita jäi myös pois. Ehkäpä olisi voinut yksinkertaistaa enemmänkin...

Tässä valmis työ. Ei siitä taaskaan tullut ihan sellainen, kuin ajattelin. Mutta näinhän tässä yleensäkin tahtoo käydä.



Suosittelen kokeilemaan erilaisilla märillä tekniikoilla ja yhdistämään niitä kuivapastelleihin. Se voi avata uusia ilmaisutapoja. Toki kaikki vaativat harjoittelua. Itsekin olen vasta tämän polun alkutaipaleella.

Jos sinulla on omia kokemuksia tai kysymyksiä sekatekniikoista, niin kirjoita kommentti. Kiitos blogini lukemisesta :)


Lisää töitäni löydät nettisivultani www.ollimalmivaara.com.

12.4.2019 Jostain syystä en enää pysty vastaamaan kommentteihin. Ongelmaa selvitellään...



4 kommenttia:

  1. Kiitos mainiosata selostuksesta, tallennan.Voiko akvarellipaperia käyttää, minulle tuli nettitilauksessa väärinkäsityksen vuoksi 100% cotton, keskikarkea, vihreänharmaa akv.paperi enkä nyt oikein keksi sitä akv. käyttöön (ehkä temperalla menisi).

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista.

    Keskikarkea akvarellipaperi kyllä käy. Siinä on kuitenkin vähänlaisesti huokosia, joten pastelleja on haastavaa kerristaa.

    VastaaPoista
  3. Kiitos palautteesta Päivi. Antoisia hetkiä pastelleiden parissa!

    VastaaPoista
  4. Kiitos aivan loistavasta blogista! Olen saanut täältä paljon hyviä vinkkejä.

    VastaaPoista