maanantai 21. syyskuuta 2015

Miten valitset pastelliliidut?


Pastellit ovat mielestäni lumoava väline taiteen tekoon. Niillä voi maalata välittömästi ilman värien sekoittamista. Pastelliliidut ovat jo itsessään upean näköisiä kaikissa väreissään. Usein puhutaan pastellisävyistä, joilla tarkoitetaan herkkiä ja hentoja värejä. Näitäkin pastelleista löytyy, mutta myös vahvoja kirkkaita värejä sekä neutraaleja sävyjä.

Tässä blogissa käsittelen kuivapastelleja. Näistä käytetään englanninkielistä termiä soft pastel. Se on ehkä hieman harhaanjohtavaa, koska kuivapastellit voivat olla myös melko kovia. Täysin eri asia on öljypastellit, joista en nyt puhu mitään. Kuivapastellit ovat nimensä mukaisesti kuivia ja enemmän tai vähemmän pölyäviä.

Joskus puhutaan pastelleilla piirtämisestä. Voihan niillä toki piirtääkin, mutta kyllä pastelleilla tehdään maalauksia vaikka ei pensseliä käytetäkään. Puhun siis jatkossa pastelleilla maalaamisesta.

Kovia ja pehmeitä liituja

Kuivapastelleja on saatavissa useilta tunnetuilta valmistajilta. Suurimmat erot eri merkkien välillä ovat liitujen kovuudessa, muodossa ja koossa sekä valikoiman laajuudessa. Taiteilijalaatuisissa liiduissa on runsaasti väripigmenttejä, niistä siis lähtee vahva jälki. Ensimmäinen asia, jonka väreistä ja muistakin materiaaleista opin, on käyttää aina taiteilijalaatuisia tuotteita. Vaikka ne ovatkin kalliimpia, ne antavat paremman pohjan hyvälle harrastukselle. Heikkolaatuista tuotteet vain turhauttavat ja lannistavat alkavaa taiteilijaa. Hyvälaatuiset värit ovat myös paremmin valoakestäviä (lightfast).

Eri pastellimerkit eroavat huomattavasti toisistaan. Selkeimmin ero näkyy liitujen kovuudessa. Liitumerkkejä löytyy erittäin kovista erittäin pehmeisiin. Omassa mielessäni olen lajitellut pastellit kovuutensa puolesta viiteen luokkaan. Tämä on siis oma tuntumani, ei mikään tieteellinen jako.

Minkälainen kovuus sitten on sopiva? Eri tilanteissa tarvitaan eri kovuusasteisia liituja. Kuulostaa ehkä hankalalta. Eikö yhdellä liituvalikoimalla pärjääkään? Kyllä yhdelläkin sarjalla pääsee hyvin alkuun, mutta ajan mittaan huomaa erilaisten liitujen soveltuvan paremmin eri työskentelytapoihin ja -vaiheisiin.

Kovemmilla liiduilla pystyy tarkempaan työskentelyyn, mutta isompien pintojen värittäminen on työläämpää. Näitä käytetään usein maalauksen alkuvaiheessa, koska ne eivät tuki niin helposti paperin nystyröitä (engl. tooth). Tämä mahdollistaa uusien värikerroksen lisäämisen edellisten päälle. Kovia pastelleja voi käyttää myös työn loppuvaiheessa tarkempien yksityiskohtien lisäämiseen.

Pehmeämmät liidut sopivat paremmin impressionistisempaan maalaustapaan ja niillä on helpompi työstää isompia kuvioita. Pehmeät pastellit tarttuvat helpommin alustaan, jossa on jo yksi tai useampia värikerroksia. Usein näitä pehmeitä liituja käytetään maalauksen loppuvaiheessa, jossa työ viimeistellään harkituilla upeilla väreillä.

Jos työ tehdään maalaamalla värejä vieri viereen eikä kerrosteta niitä päällekkäin, voi koko maalauksen tehdä pelkästään samoilla pastelleilla. Jos sen sijaan kerrostetaan värejä, onnistuu se parhaiten aloittamalla kovilla ja siirtymällä kerrosten myötä pehmeämpiin liituihin. Siis pehmeää kovan päälle vastaa öljyvärimaalauksessa rasvaista laihalle -sääntöä.



Pastellien valinta 

Olen itse kokeillut lukuisia pastellimerkkejä. Tällä hetkellä käytän seuraavia liituja.

Caran d'Ache

Tästä kaikki kohdallani alkoi! Sveitsiläisiä Caran d'Ache -pastelleja on 84 väriä. Samat värit ovat saatavilla sekä pastelliliituina että -kyninä. Tämä on hyvä asia, koska se mahdollistaa myös tarkan työstentelyn maalauksen eri vaiheissa. Liidut ovat kovimpia käyttämistäni, vaikka valmistaja kuvaileekin niitä pehmeämmiksi. Jotkut omista liiduistani ovat niin kovia, että niillä voi maalata vain karkealle alustalle, osa on vähän pehmeämpiä. Liidut ovat kapeita ja kulmikkaita, ne tuottavat vähänlaisesti pölyä. Näitä pastelleja myy Suomessa ainakin Tempera.


Prismacolor Nupastel

Amerikkalainen Nupastel on muodoltaan Caran d'Achen kaltainen kovahko pastelli. Se on kuitenkin selvästi tätä pehmeämpi ja helpommin sekoittuva. Saatavilla 96 väriä. En ole löytänyt näitä Suomesta. Omat värini olen tilannut netin kautta amazon.co.uk. Nupastel näyttäisi olevan maailmalla varsin suosittu pastellitaiteilijoiden keskuudessa erityisesti työn alkuvaiheessa. Itse käytän Nupastel-liituja juuri näin, mutta myös yksityiskohtiin maalauksen viimeistelyssä.

Rembrandt 

Hollantilaisen Royal Talensin Rembrandt on keskikova pastelli, 218 väriä. Hyvä yleisliitu! Minun liitujeni työhevonen, jota käytän yleensä työn alku- tai keskivaiheilla. Liidut ovat pyöreitä ja niitä saa myös puolipitkinä. Perusvalikoiman (n. 120 liitua) olen ostanut puolipitkinä ja täydennän valikoimaa tarvittaessa yksittäin myytävillä täyspitkillä liiduilla, joita saa Temperan myymälästä. Maalaan mieluummin puolipitkillä liiduilla, joten katkaisen täysipitkät ennen käyttöönottoa.

Unison

Englantilainen Unison on Rembrandtia pehmeämpi pienen sikarin muotoinen liitu. Maalaustuntuma on pehmeä, suorastaan rasvainen, voimainen (buttery). Unisonilla täyttää helposti paperin nystyrät, joten sitä ei ole helppo kerrostaa. Värejä löytyy 420. Jotkut suomalaiset nettikaupat (ainakin www.taidetarvike.fi) myyvät joitakin Unisonin lajitelmia. Itse hankin 72 liidun maisemavalikoiman Englannista Jackson's Art Supply -verkkokaupasta.

Sennelier 

Sennelier on perinteinen ranskalainen pastelli, josta löytyy 525 väriä. Liidut ovat pehmeitä ja pölyäviä pyöreitä pötkylöitä, joita myös saa puolikoossa. Liitujen kovuusaste vaihtelee eri väreissä. Jotkut ovat yllättäen aika kovia, mutta helposti murenevia. Joskus tuntuu kuin raapisi paperia kanelikorpulla. Suosittelen alkuun hyvää valikoimaa puolipitkiä liituja. Pitkät katkaisen puoliksi. Näitä liituja käytän itse yleensä maalauksen loppuvaiheessa. Suomessa Sennelieriä myy Tempera.

Terry Ludwig

Terry Ludwig on taiteilijoiden suosima hyvin pehmeä ja pölyävä pastelliliitu Yhdysvalloista on aika kallis, mutta laadukas. Ne ovat muutaman senttimetrin mittaisia kulmikkaita liituja, 550 väriä. Sopii hyvin minun käteeni ja muotonsa puolesta sopii erilaisiin maalaustapoihin. Yleensä käytän näitä liituja maalauksen loppuvaiheessa antamaan viimeisen silauksen. Ei myydä tietääkseni Suomessa. Omat settini olen tilannut Jacksons Art Supply -verkkokaupasta Englannista.

Muut valmistajat

Mainittujen lisäksi minulla on jonkin verran erittäin pehmeitä saksalaisia Schmincken liituja, jotka ovat kokolailla Sennelierin kaltaisia. Olen myös tilannut pari settiä Blue Earth -pastelleja, joita jo kovasti odottelen.

Maailmalta löytyy myös monia muita laadukkaita pastelleja sekä liituina että kynien muodossa. Monet myyvät myös pieniä kokeiluvalikoimia, joilla voi melko edullisesti kokeilla eri merkkejä ja löytää omaan työskentelyyn parhaiten soveltuvat pastellit.

Paljonko liituja tarvitaan?

Eri taiteilijoilla on erilaiset työskentelytavat ja erilaiset värimaalmat. Siksi on vaikea antaa tarkkoja ohjeita tarvittavien liitujen lukumäärästä. Omasta mielestäni liituja ei ole koskaan (tai ainakaan vielä) liikaa. Arvioin hankkineeni tähän mennessä noin 700 liitua yllä mainittuja pastelleja. Vähemmälläkin toki pärjäisin, mutta olen vähän yllytyshullu ja kokeilunhaluinen.

Jos eri värejä on liian vähän, tulee helposti tilanne, jossa ei löydä haluamaansa sävyä. Pastelleja voi jossain määrin sekoittaa ja saada siten toivotun vaikutelman. Se ei kuitenkaan ole yhtä helppoa kuin esim. akvarelleilla tai öljyväreillä. Jos jotain rohkenen ohjeeksi antaa, sanoisin että alkuvaiheessa liituja tulisi olla 50-100 kpl samaa laatua. Jos tänä päivänä alkaisin alusta, voisin hankkia ensiksi vaikkapa Rembrandtin liidut.

Laadukkaat liidut maksavat tyypillisesti 2-4 € kappaleelta. Puolikokoja saa edullisemmin.

Käytettävä maalauspohja (yleensä paperi) on myös tärkeä tekijä pastellien valinnassa. Ja se onkin jo kokonaan oma tarinansa, joka tuo uuden ulottuvuuden pastellitaiteilijan maailmaan. Mutta siihen aiheeseen palaan myöhemmin.

Salaisuuksia, 18 x 24 cm
Pastellityö 2 kk:n harjoittelun jälkeen


Onko sinulla omia kokemuksia pastelleista? Jos haluat jakaa niitä, niin kommentoi tätä kirjoitusta.

Antoisia maalaushetkiä pastellien seurassa!

PS. Lue myös arvio Blue Earth ja Girault-pastelleista (lisätty 13.9.2016)


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti